: :hagios ~ święty: : : : :graphos ~ pismo: : : : :logos ~ myślenie: :
Kategorie: Wszystkie | cytaty | eureka | komentarze | literatura | obrazki
RSS
piątek, 14 września 2007
oralność a piśmienność

teksty oralne były zrośnięte z życiem wspólnoty, zawsze aktualne i zmienne, a przez to wieczne i ponadczasowe

natomiast w sytuacji pisma taka zmiana nie była już możliwa, więc pojawia się konflikt na bazie pojęcia tradycji (którego by nie było, gdyby nie pamięć zbiorowa tekstów oralnych)

„W długim trwaniu dzieło pamięciowe ustanawia tradycję” Zumthor

Stąd konieczność narodzin hermeneutyki i pojęcia „tradycji kościoła” – to zabezpieczające elementy zmienne w konfrontacji z niezmiennym – bo zapisanym – tekstem świętym

zanik oralności, a przez to zmienności tekstu, jego wymiaru egzystencjalnego - krok ku załamaniu się wiary w tekst święty? 

„Tradycja jest nieskończenie rozciągniętą w czasie i przestrzeni otwartą serią różnorodnych manifestacji archetypu" Zumthor

22:17, baatszeba , eureka
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 10 września 2007
modlitwa

z ewolucyjno - neurokognitywistycznego punktu widzenia:

1. zbiorowa, rytualna, konwencjonalna i formuliczna - służy zestrajaniu półkól mózgowych wskutek jednakowych drgań, w które wprowadza się społeczeństwo, a w konsekwencji - generowaniu swoistego alter-ego zbiorowości, którym są osobowe siły sakralne (po Durkheimowsku...)

2. indywidualna, medytacyjna, cicha - służy integracji "ja" poprzez skupienie na ośrodku w mózgu odpowiedzialnym za poczucie tożsamości/ odrębności persolano-przestrzennej, i nadanie strumieniu językowemu struktury dialogicznej, przez co pojawić się może katoptryczna wizja sobowtóra (czyli osobowej mocy sakralnej, jeśli kto woli).

jeśli ktoś byłby w stanie skomentować niniejszy wpis - byłabym bardzo wdzięczna - po tym, jak odezwał się pierwszy czytelnik mam ochotę na więcej - i potrzebuję dyskusji nad tym pomysłem, bardzo! (oraz pilnie ;))

18:40, baatszeba , eureka
Link Komentarze (2) »